Zagraniczne praktyki zawodowe w ramach programu „Erasmus+” ze stowarzyszeniem „WEST”

                                                                                                                erasmus-logo

Zagraniczny wyjazd turystyczny to dla większości uczniów chleb powszedni, ale zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego poza granicami kraju to już dla wielu osób niepowtarzalna szansa na udany początek kariery zawodowej. Młodzież z Polski, dzięki programom unijnym, coraz chętniej i liczniej zdobywa umiejętności zawodowe na polu międzynarodowym, stając się w przyszłości poszukiwanymi pracownikami, zarówno na rynku polskim, jak i europejskim.

Zagraniczne praktyki zawodowe szansą na udany początek kariery zawodowej w branży gastronomicznej

„Zagraniczne staże gwarancją wysokiej jakości kształcenia zawodowego”, to kolejny projekt Stowarzyszenia na rzecz Warszawy, Edukacji, Studentów i Tolerancji WEST, dzięki któremu polscy pracodawcy mogą zatrudniać bardziej doświadczonych pracowników z branży HoReCa. Dzięki projektom dofinansowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach Programu ERASMUS+, kolejna grupa uczniów zdobyła doświadczenie w zagranicznych firmach w Grecji. Podczas 14-dniowych staży ponad 70 uczniów ze szkół technicznych i zawodowych z Pabianic (Zespół Szkół Nr 3 im. Legionistów Miasta Pabianic), Lubrańca Marysina (Zespół Szkół im. Marii Grodzickiej), Sokółki (Zespół Szkół Rolniczych im. mjr Henryka Dobrzańskiego – Hubala), Lubniu (Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Bohaterów Monte Cassino), Łosic (Zespół Szkół Nr 3 Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica) oraz Mińska Mazowieckiego (Zespół Szkół Agrotechnicznych), miało możliwość poznawania europejskiej branży gastronomicznej od praktycznej strony.

Poza głównym celem projektu, jakim jest rozwój umiejętności zawodowych uczniów, ważne jest także pobudzenie w uczestnikach kreatywności oraz umiejętności radzenia sobie w środowisku odmiennym kulturowo.

Młodzież coraz częściej decyduje się na wyjazdy tego rodzaju, ponieważ w stażach zagranicznych widzi możliwość zdobycia nowych umiejętności i cennego doświadczenia, ale nie tylko zawodowego – życiowego również. Radzenie sobie w nowych, często stresujących sytuacjach i warunkach, przełamanie bariery językowej, czy rozwijanie umiejętności współpracy w międzynarodowej grupie, to tylko niektóre z cennych życiowych umiejętności – wyjaśnia Artur Waligóra, wiceprezes stowarzyszenia.

Dzięki praktycznym zajęciom kulinarnym stażyści mogli poznać różnice pomiędzy polską, a grecką kuchnią. Poznawali zasady żywienia, projektowali wnętrza restauracyjne, uczyli się kompleksowo obsługiwać gości, używali specjalistycznych programów komputerowych, czy samodzielnie komponowali menu. Wszyscy stażyści mieli okazję zobaczyć i odczuć na własnej skórze, jak funkcjonują obiekty gastronomiczne w odmiennym środowisku kulturowym, mogli porównać lokalne warunki i zasady pracy z warunkami polskimi. Ponadto poznali zasady współpracy w zespole międzynarodowym, europejskie przepisy BHP, techniki pracy i słownictwo typowe dla branży gastronomicznej. W pierwszych dniach stażu każdy był pomocnikiem, aby pod koniec samodzielnie realizować własne zadania. Dodatkowo poznali historię i tradycje regionów, w których obywali staż – odwiedzili lokalne muzea, poznali zabytki oraz miejscową ludność.

Tuż przed wyjazdem na praktyki, które odbywały się we wrześniu i w październiku, wszyscy uczniowie mieli zorganizowane zajęcia przygotowawcze z języka angielskiego, greckiego oraz pedagogiczno-kulturowe, tak aby mogli dobrze przygotować się do zagranicznego stażu – bez niepotrzebnych stresów, czy uprzedzeń kulturowych.

– Obecnie w całym kraju spotykamy wielu obcokrajowców, którzy korzystają z naszych usług w hotelach i restauracjach. Dzięki zagranicznym praktykom uczniowie zapewniają sobie lepsze możliwości w poszukiwaniu pracy na rynku polskim, który coraz częściej potrzebuje pracowników z międzynarodowym doświadczeniem. Dla uczniów, którzy za moment staną się absolwentami, odbyte staże zagraniczne, dodatkowo potwierdzone wydanym w dwóch wersjach językowych (po angielsku i po polsku) europejskim certyfikatem Europass-Mobilność, są naprawdę ważną i wartą polecenia formą rozwoju zawodowego – podsumowuje Radosław Chatkiewicz – Dyrektor Zespołu Szkół Nr 3 Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *